Friday, August 16, 2013

Four Stroke Engine

Stroke ဆိုတာက Engine ထဲက Piston အေပၚတက္ျခင္း၊ ေအာက္ဆင္းျခင္းကို ေခၚတာပါ။ Two Stroke Engine မွာ Piston အေပၚတက္တဲ့ Compression Stroke နဲ႔ Piston ေအာက္ကိုဆင္းတဲ့ Power Stroke ဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးသာပါရွိပါတယ္။ Crankshaft တစ္ပတ္လည္တိုင္း Power တစ္ခါရပါတယ္။ Four Stroke Engine မွာ Stroke ေလးမ်ဳိးရွိပါတယ္။ ပထမစစခ်င္း Piston ေအာက္သို႔ဆင္းတဲ့ Intake Stroke ၊ ဒုတိယ Piston အေပၚသို႔တက္တဲ့ Compression Stroke ၊ တတိယ Piston ေအာက္ကိုဆင္းတဲ့ Power Stroke ၊ စတုတၳ Piston အေပၚသို႔တက္တဲ့ Exhaust Stroke တို႔ျဖစ္ပါသည္။ Crank Shaft ပထမတစ္ပါတ္တြင္ Intake Stroke ႏွင့္ Compression Stroke ျဖစ္ေပၚေစၿပီး ဒုတိယအပါတ္မွာ Power Stroke ႏွင့္ Exhaust Stroke ျဖစ္ေပၚေစပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ Four Stroke Engine မွာ Crankshaft ႏွစ္ပါတ္လည္မွ Power တစ္ႀကိမ္သာရပါတယ္။ Crankshaft မွာတပ္ဆင္ထားတဲ့ Flywheel က Power Stroke မွာရရွိတဲ့အား သိမ္းထားၿပီး Crankshaft ကို ထပ္မံလည္ပါတ္ေစကာ Exhaust Stroke ၊ Intake Stroke ႏွင့္ Compression Stroke ေတြကို ျဖစ္ေပၚေစပါတယ္။
မထမဦးစြာ Piston ဟာ Cylinder အတြင္း ထိပ္ဆံုးေနရာ TDC (Top Dead Center) တြင္ ရွိေနခ်ိန္မွာ Intake Valve နဲ႔ Exhaust Valve တို႔ဟာပိတ္ေနပါတယ္။
Piston သည္ TDC မွ ေအာက္သို႔စဆင္းေသာအခါ Intake Valve သည္ ပြင့္သြားပါသည္။ ထိုအခါ Carburetor မွ ေလာင္စာေလအေရာဟာ Engine Cylinder အတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္လာပါတယ္။ ၎သည္ Intake Stroke ျဖစ္ပါသည္။ Piston သည္ Cylinder အတြင္း ေအာက္ဆံုးအေနအထား BDC (Bottom Dead Center) သို႔ ေရာက္ေသာအခါ Intake Valve သည္ ပိတ္သြားပါသည္။
Piston သည္ BDC မွ အေပၚသို႔ျပန္တက္ေသာအခါ Intake Valve ႏွင့္ Exhaust Valve တို႔သည္ ပိတ္ေနၿပီး Cylinder အတြင္းရွိ ေလာင္စာေလအေရာအား Compress ဖိသိပ္ပါသည္။ ၎သည္ Compression Stroke ျဖစ္ပါသည္။
Piston သည္ TDC သို႔ေရာက္ေသာအခါ Cylinder အတြင္း ဖိသိပ္ခံထားရေသာ ေလာင္းစာေလ အေရာအား Gas Engine တြင္ Spark Plug မွ၎ Glow Engine တြင္ Glow Plug မွ မီးရႈိ႕ေပး ၿပီး ေပါက္ကြဲေစပါသည္။ ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ Gas မ်ားသည္ Expand က်ယ္ျပန္လာကာ Piston အား အားျဖင့္ ေအာက္သို႔ဖိခ်ပါသည္။ ၎င္းသည္ Power Stroke ျဖစ္ပါသည္။
 
Piston သည္ Expand Gas ဖိအားေၾကာင့္ ေအာက္သို႔ဆင္းလာၿပီး BDC နားသို႔ေရာက္ေသာအခါ Exhaust Valve သည္ ပြင့္သြားပါသည္။ ထိုအခါ Expand Gas သည္ ျပင္ပေလထုဖိအားထက္ မ်ားေနေသာေၾကာင့္ Exhaust Port မွ ေလထုထဲသို႔ တိုးထြက္သြားပါသည္။
ထို႔ေနာက္ Piston သည္ BDC မွ အေပၚသို႔ျပန္တက္ေသာအခါ Cylinder အတြင္းရွိ လက္က်န္ Gas မ်ားကို Exhaust Port မွ ေလထုထဲသို႔ တြန္းထုတ္ပါသည္။ ၎သည္ Exhaust Stroke ျဖစ္ပါသည္။ Piston သည္ TDC သို႔ေရာက္ေသာအခါ Exhaust Valve သည္ ပိတ္သြားပါသည္။ ထို႔ေနာက္ Piston ေအာက္သို႔ျပန္ ဆင္းေသာအခါ Intake Valve သည္ ျပန္ပြင့္သြားၿပီး Intake Stroke အား ျပန္လည္စတင္ပါသည္။ ၎တို႔ မွာ Four Stroke Engine အလုပ္လုပ္ပံု အေျခခံသေဘာတရားမ်ားျဖစ္ပါသည္။ Valve အလုပ္လုပ္ပံု တင္ျပပါမည္။

Cam Wheel သည္ ဘဲဥပံု ရွိပါသည္။ Cam Wheel အား Camshaft တြင္တပ္ဆင္ထားသည္။ Camshaft အား Gear ပင္နယံျဖင့္ Crankshaft ႏွင့္ခ်ိတ္ဆက္ကာ လည္ပတ္ေစပါသည္။ Cam Wheel လည္ပတ္ေသာအခါ မ်က္ႏွာျပင္မညီမႈေၾကာင့္ နိမ့္လိုက္ျမင့္လိုက္ျဖစ္ေနပါသည္။ Cam Wheel မ်က္ႏွာျပင္ နိမ့္ေနေသာအခါ Push Rod သည္ ေအာက္သို႔က်ေနပါသည္။ ထိုအခါ Valve သည္ Spring ကန္အားေၾကာင့္ ပိတ္ေနပါသည္။ Cam Wheel မ်က္ႏွာျပင္ျမင့္ေသာအခါ Push Rod သည္ အေပၚသို႔ တက္ၿပီး Rocker Arm အားတြန္းပါသည္။ တဖန္ Rocker Arm သည္ Valve အား Spring အားကိုေက်ာ္ လြန္၍တြန္းပါသည္။ ထိုအခါ Valve သည္ ပြင့္သြားပါသည္။ Two Stroke Engine သည္ ဤအစိတ္အပိုင္း မ်ားမပါ၀င္၍ Engine အေလးခ်ိန္ ပိုမိုေပါ့ပါးပါသည္။

No comments: